Pensum gått ut på dato?


-Bilder hentet fra http://weheartit.com/


På skolen i dag legges det mye vekt på detaljer og nøyaktighet, og dette er jo bra, men innenfor rimelighetens grenser. Jeg skjønner at nøyaktighet er en kunst og at dette kan hjelpe lærerne med å vippe elevene opp eller ned i karakter. Men er det virkelig nødvendig å vite hvilke våpen som ble brukt under 2. verdenskrig, hvilke deler en celle består av eller hvordan man deler 375,883 på 221 ?

Før var det ikke lett å finne frem til informasjon om verden rundt oss, og vi hadde ikke like mange teknologiske hjelpemidler som vi har i dag. Derfor skjønner jeg at mye av matten naturligvis måtte skje for hånd og at teori og fagstoff måtte innstuderes. Men hvorfor bruker vi disse tungvinte metodene på skolen i dag når vi har kommet så langt på vei med ulike duppeditter, programmer og maskiner som i arbeidslivet på lang vei gjør jobben for oss? Mulighetene vi har i dag er mye større enn de var før, så hvorfor har vi beholdt det gamle, tungvinte  læringssystemet?

Jeg tror skolen henger igjen i fortiden, det er alt for stort fokus på kunnskap bare de færreste. Fokus på informasjon vi lett kan finne på internett. Hvorfor må vi for eksempel lære hvordan vi konstruerer trekanter? Når kommer jeg til å få bruk for dette i fremtiden?  Vi har jo utviklet geometriprogrammer på datamaskiner som kan  gjøre utregningene for oss? Jeg skjønner at det å gjøre ting manuelt skaper større forståelse for hvordan ting fungerer, men det å nipugge på ting som senere kommer til å bli utført av maskiner mener jeg bare er bortkastet tid.                        Ja, allmennkunnskap om hvordan verden rundt oss er og hva som har skjedd tidligere er greit. Men når jeg spør foreldrene mine (som snart har levd i 50 år) om de kan hjelpe med lekser og de bare rister på hodet og sukker over det jeg må kunne, skjønner jeg at denne informasjonen tydeligvis ikke er så viktig som skolen skal ha det til. Om foreldrene mine kan leve uten, hvorfor kan ikke jeg og?

Jeg tror at en skole som kun la vekt på helheten og de store linjene hadde vært ideell. Istedenfor å terpe på teoriens detaljer, kunne vi heller lært å se sammenhenger og essensen i de ulike fagene. Det er ikke alle som har klisterhjerne, mange må legge ned svært mye arbeid i innlæringen. Og husk at vi ungdommer har begrenset plass i toppen, vi har mye annet å tenke på, det kan lett bli for mye. Bruk lagringsplassen vår med omhu; lagre ting jeg virkelig har nytte av. Og da snakker jeg ikke om ting jeg har nytte av til neste år på skolen, men ting jeg trenger å vite om livet før jeg skal stå på egne ben.  Jeg håper ikke jeg ble født for å bli til et vandrende leksikon?

 

-Sailaway

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

SailAway

SailAway

16, Oslo

Kategorier

Arkiv

hits